Sorateiden kunnossapito
Vuodenaikojen ja sääolosuhteiden vaihdellessa soratiet tarvitsevat monenlaisia toimenpiteitä liikennöitävässä kunnossa pysyäkseen. Soratie muuttaa muotoaan ja tasaisuuttaan läpi vuoden, ja ajo-olosuhteet voivat muuttua nopeasti. Irtonainen pinta muovautuu eri tavalla kuin päällystetyllä tiellä. Ilmaston lämpeneminen on aiheuttanut sen, että maan etelä- ja lounaisosissa sorateiden talvikunnossapidon painopiste on muuttunut lumen aurauksesta pintakelirikon torjumiseen.

Soratiet kestävät päällystettyä tietä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä. Vaikka sorateitä kunnostetaan, joudutaan silti asettamaan painorajoituksia kelirikkoisille teille.
Sorateiden hoidolla vaikutetaan tiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus ja paikkaaminen sekä sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi teitä muokataan sekä hoidetaan pintakelirikkoa ja pieniä routavaurioita.
Katso ajantasainen tieto kelirikon aiheuttamista painorajoituksista Liikennetilannepalvelusta (https://liikennetilanne.fintraffic.fi/)
Anna palautetta kunnossapidosta (palautevayla.fi)
Keväällä ehkäistään kelirikon haittoja
Keväällä roudan sulaessa soratieverkolla ehkäistään kelirikon haittoja painorajoituksilla ja lisäämällä mursketta tien pehmeimpiin kohtiin. Kevätmuokkauksessa tien kulutus- eli pintakerros muotoillaan kesäkautta varten tasaiseksi ja oikeaan kaltevuuteen.
Kesän pölyämisongelmaa ehkäistään lisäämällä muokkauksen yhteydessä suolaa pölynsidontamateriaaliksi. Keväällä voidaan myös lisätä mursketta kulutuskerrokseen eli sorastaa.
Kesän hoitotyöt riippuvat säistä
Kesän hoitotöiden sisältö vaihtelee säiden mukaan. Kuivina kausina voi olla tarvetta tehdä uudelleen pölynsidontatoimenpiteitä, jos pöly leviää selvästi tien reunaympäristöön. Rankkasateet voivat synnyttää soratiehen lukuisia reikiä, jolloin voidaan tarvita tien pinnan tasoitusta. Pienet epätasaisuudet ovat kuitenkin sallittuja eivätkä aiheuta toimenpiteitä.
Kuivilla keleilläkin sorateihin voi syntyä epätasaisuuksia. Raskaita tasoitustöitä ei kuitenkaan tehdä kuivaan aikaan, koska tuloksena on yleensä alkutilannetta epätasaisempi tie. Tasoitustyön pitää odottaa kosteampaa keliä, vain isot kuopat voidaan täyttää kuivaankin aikaan.
Kesällä sorateiden varsilla myös niitetään, raivataan vesakkoa, ojitetaan ja uusitaan rumpuja. Soratietä voidaan myös kaventaa, jos se on vuosien kuluessa levinnyt hankalasti hoidettaviin mittoihin.
Syksyllä varaudutaan talveen
Syksyllä valmistaudutaan talven tuloon. Tienpinta tasoitetaan talvea varten oikeaan kaltevuuteen. Kulutuskerrokseen voidaan lisätä mursketta eli sorastaa. Ilmastonmuutos on lisännyt pintakelirikkoa syksyllä.
Keväällä aurinko kuivattaa tietä, mutta syksyllä vesi ei pääse haihtumaan tien pinnasta pois. Viimeistään pakkanen kovettaa pintakelirikkoisen tienpinnan, joten pinnan saaminen tasaiseksi juuri jäätymisen kynnyksellä olisi tärkeää.
Talvella aurataan lunta ja torjutaan liukkautta
Talvella on vuorossa lumen auraus ja liukkaudentorjunta joko pintaa karhentamalla tai hiekoittamalla. Soratiet ovat yleensä talvihoitoluokassa II tai III. Maan lounais- ja eteläosissa soratiet voivat pysyä sulana koko talven, ja pintakelirikko on silloin suuri ongelma sekä tietä käyttävälle että kunnossapitäjälle.
Kevään kelirikkotilanteen helpottamiseksi lopputalvella aurataan lumivalleja pois tien reunoilta, jotta tien pinta pääsisi paremmin kuivumaan. Myös umpeen jäätyneitä rumpuja ja tukkeentuneita rumpujen päitä aukaistaan sulamisveden valumisen varmistamiseksi.
Päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksi
Teknisesti erittäin huonossa kunnossa olevia ja liikennemäärältään vähäisiä päällystettyjä teitä tai pinnattuja sorateitä voidaan muuttaa sorateiksi, jos se on kokonaisuudeltaan edullisin vaihtoehto. Tällöin tie on mahdollista pitää liikennöitävässä kunnossa verrattuna reikäiseen päällystettyyn tiehen.
Tien muuttaminen soratieksi tehdään aina tiekohtaisen kannattavuustarkastelun perusteella, ja huomioon otetaan taloudellisten tekijöiden ohella myös liikennöitävyys ja liikenneturvallisuus. Päällystettyjen teiden muuttamisessa soratieksi pidetään yleisellä tasolla rajana 200 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Päällysteen korjaamista ja paikkaamista kannattaa kuitenkin jatkaa niin kauan, kun se on taloudellista ja teknisesti mahdollista. Päätöksen mahdollisesta soratieksi muuttamisesta tekee paikallinen ELY-keskus. Päällystettyjä teitä muutetaan sorateiksi alle 50 km vuodessa.
Sorateiden muuttaminen päällystetyksi tieksi
Erittäin vilkas soratie voidaan päällystää, jos se on kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Soratien päällystämistä voidaan pitää kannattavana silloin, kun tien liikennemäärä on niin suuri, että sen hoito ja kunnossapito olisi elinkaarensa aikana edullisempaa päällystettynä kuin soratienä. Tarve tarkastellaan hankekohtaisesti tarkan arvioinnin kautta. Päällystämistä ei tehdä rakentamattomille sorateille.
Lähtökohtaisesti liikennemäärärajana pidetään 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuonna 2021 sorateitä, joissa liikennemäärä ylitti 500 ajon./vrk oli vain noin 40 km. Keskimääräisen liikennemäärän ohella päällystetyksi tieksi muuttamisen arviointikriteerinä voidaan käyttää painavia tapauskohtaisia, esimerkiksi liikenteellisiä tai verkollisia, perusteita. Päällystetyn tieverkon korjausvelan kasvun pysäyttäminen tai hidastaminen ei saa siirtyä sorateiden päällystämisten takia.